Stres to nie tylko krótkie słowo, to proces, łańcuch zmian które zachodzą w naszym organizmie.

front-ulotka

Zapisz się na diagnozę

Często chorujesz? Spada Ci odporność? Zastanów się czy na pewno rozpoznajesz prawidłowo sygnały swojego organizmu. Leczysz objaw czy przyczynę?

Często robimy zbyt dużo i zbyt szybko. Stres to reakcja na coś, co nas przerasta (przeraża), to moment w którym zaczynamy czuć, że jesteśmy ciągle zmęczeni, spięci – natłok obowiązków w domu i w pracy jest nie do zniesienia. Mamy problemy z koncentracją, pamięcią, wszędzie się spieszymy. Nagle zaczynamy dużo jeść i nie możemy nad tym zapanować. Czujemy, że nie panujemy nad emocjami i zaczynamy martwić się o swoje zdrowie, ponieważ często chorujemy. Takich objawów jest wiele, zaczynają wypadać nam włosy, szaleją hormony, spada libido. Lista jest naprawdę duża. Stres to nie tylko krótkie słowo, to proces, łańcuch zmian które zachodzą w naszym organizmie.

Stres jest reakcją fizyczną, która wędruje po całym organizmie. Krótkofalowo może być korzystny, ale gdy jest uruchamiany zbyt często i na długo doprowadza do zmian w mózgu oraz uszkadza wiele innych organów i komórek w całym organizmie.

A wygląda to tak:

Gruczoł nadnerczy uwalnia hormony stresu kortyzol, epinefrynę, zwaną również adrenaliną a także noradrenalinę. Hormony przemieszczają się w organizmie przez krwiobieg więc łatwo trafiają do serca i naczyń krwionośnych. Adrenalina sprawia, że serce bije szybciej i podnosi ciśnienie krwi, z czasem powodując nadciśnienie.

Kortyzol może też zaburzyć funkcjonowanie śródbłonka czyli wewnętrznego nabłonka naczyń krwionośnych – tak się zaczyna proces miażdżycy czyli odkładania się w tętnicach blaszek cholesterolu.

Wszystkie te zmiany wzmagają ryzyko ataku serca lub zawału.

Kiedy mózg odczuwa stres, aktywuje wegetatywny system nerwowy. Przez ten system połączeń nerwowych mózg przekazuje „stres” do jelitowego systemu nerwowego. Poza wywołaniem skurczów brzucha, połączenie mózgu z jelitami może zakłócić naturalne i rytmiczne skurcze, które przesuwają pokarm w jelitach, prowadząc do nadwrażliwości jelita grubego i zwiększa wrażliwość jelit na kwasy przez co częściej dostajemy zgagi.

Przez jelitowy system nerwowy stres może także zmienić skład i funkcjonowanie bakterii jelitowych, które wpływają na system pokarmowy i ogólny stan zdrowia.

W kwestii trawienia, chroniczny stres wpływa na wagę ponieważ kortyzol zwiększa łaknienie, każe ciału uzupełnić zasoby energii pokarmami bogatymi w węglowodany tzw. Jedzenie na pocieszenie.

Wysoki poziom kortyzolu może także spowodować odkładanie się dodatkowych kalorii w formie warstwy tłuszczu na brzuchu co nie tylko utrudnia „zapięcie guzika w spodniach” ale także uwalnia hormony i substancje chemiczne układu immunologicznego, zwane cytokinami, które zwiększają ryzyko rozwoju chorób przewlekłych takich jak choroby serca i oporność na insulinę.

Hormony stresu mają różnoraki wpływ na komórki immunologiczne. Początkowo wspomagają gotowość do walki i gojenia ale niestety chroniczny stres tłumi funkcje niektórych komórek immunologicznych, powodując większą podatność na infekcje i spowolnienie gojenia.

CHCESZ ŻYĆ DŁUŻEJ – MUSISZ OGRANICZYĆ PRZEWLEKŁY STRES.

Uważa się, że stres skraca telomery, zakończenia chromosomów, które mierzą wiek komórek. Telomery to zakończenia chromosomów które pozwalają na kopiowanie DNA przy każdym podziale komórki, bez naruszenia kodu genetycznego i skracają się z każdym podziałem tej komórki. Gdy telomery są za krótkie, komórka nie może dłużej się dzielić i obumiera.

Na domiar złego chroniczny stres umie sabotować zdrowie także na inne sposoby jak: trądzik, wypadanie włosów, zaburzenia seksualne, bóle głowy, napięcie mięśni, problemy z koncentracją, zmęczenie i drażliwość.

Co to dla nas znaczy?

Życie zawsze będzie pełne stresujących sytuacji. Dla mózgu i ciała ważne jest to, jak reagujesz na stres. Jeżeli uznajesz  stresujące sytuacje za wyzwania, które da się kontrolować i opanować – to spiszesz  się lepiej na krótką metę a zachowasz zdrowie na długą metę:)

Jeżeli natomiast uznajesz je za nieprzezwyciężone zagrożenie – dobrze, że tu jesteś . Wspólnie możemy poprawić jakość Twojego życia.

Aneta Chochół-Kiss – Trener Neurofeedback/Biofeedback,

E-mail: aneta@neurohouse.pl
tel.: +48 798 899 118

(Źródło: TEDEd, Sharon Horesh Bergquist)

 

 

 

0 Comments